4 kysymystä pakkausuudistuksista
Pirkka-tuotteet saivat uuden ulkoasun. Miksi pakkauksia uudistetaan?
1. Miksi tuotteiden pakkauksia uudistetaan?
Pirkka-tuotesarjan pakkausuudistuksen tavoitteena on helpottaa asiakkaan elämää kauppareissulla, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan omista brändeistä vastaava Taija Väre. Hänen vastuullaan on valtava ja varsin näkyvä pakkausuudistusprojekti: Pirkka-tuotesarjan kaikkien noin 2 600:n pakkauksen uudistaminen.
– Ensimmäiset uudistuneet pakkaukset tulivat kauppoihin kesällä, Väre kertoo.
Pirkan pakkausuudistusta ryhdyttiin suunnittelemaan, jotta asiakkaiden olisi entistä helpompi tunnistaa omat luottotuotteet kaupan hyllyltä yhtenäisemmän ja selkeästi Pirkaksi tunnistettavan ulkoasun avulla.
– Kauppojen omien tuotemerkkien suosio on kasvanut, ja monelle Pirkka-tuotteet ovat syy tulla juuri K-kauppaan. Tuotteiden pitää siis olla helposti tunnistettavissa, Väre sanoo.
Pakkausuudistukset ovat pitkiä projekteja, ja niihin tehdään paljon taustatutkimusta. Väre kertoo, että Pirkka-pakkausten uudistuksen yhteydessä toteutettiin erilaisia asiakaskäyttäytymistä mittaavia tutkimuksia ja haastatteluja. Niissä selvitettiin, mitä asioita ihmiset haluaisivat pakkauksista löytää.
– Teimme kuluttajatutkimuksia, joissa esittelimme erilaisia pakkausehdotuksia ja kysyimme asiakkailta suoraan, millaisia tunteita ne herättävät. Tätä arvokasta dataa pystyimme hyödyntämään suunnittelutyössä.
2. Mitä kaikkea pakkaussuunnittelussa pitää huomioida?
Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta koko sen matkan ajan tuottajalta kotiin asti. Jos tuote pilaantuu toimitusketjun aikana, kaikki sen valmistukseen käytetyt resurssit valuvat hukkaan.
Väre kertoo, että pakkaussuunnittelussa on huomioitava monenlaisia asioita aina valmistuskustannuksista tuotekohtaisiin materiaalirajoitteisiin. Esimerkiksi perunoita ei voida pakata täysin läpinäkyvään pussiin, sillä ne eivät kestä runsasta valoa.
– Lisäksi lainsäädäntö määrittää muun muassa sen, mitä tietoja pakkauksesta tulee löytyä. Monissa elintarvikepakkauksissa tila on hyvin rajallinen, ja tällöin pakkaukseen on saatava mahtumaan ainakin välttämättömät perustiedot tuotteesta, Väre sanoo.
3. Miten Pirkka-pakkaukset muuttuvat?
Uudistuneista Pirkka-pakkauksista löytyy edelleen tuttu ja turvallinen punavalkoinen Pirkka-logo. Selkein asiakkaalle näkyvä muutos Pirkka-pakkauksissa on se, että valkoinen, tuotteen nimelle varattu tekstialue jää jatkossa kokonaan pois.
– Näin pakkauksen etuosaan tulee enemmän tilaa ja voimme kertoa tuotteesta ja sen ominaisuuksista suuremmalla tekstikoolla, Väre kertoo.
Kotimaisuuteen ja vastuullisuuteen liittyvistä asioista kerrotaan pakkauksessa entistä selkeämmin. Esimerkiksi kotimaisesta alkuperästä kertovat Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -merkit löytyvät selkeästi tuotepakkauksen oikeasta yläkulmasta aina kun mahdollista.
4. Milloin uusia Pirkkapakkauksia voi löytää K-kaupoista?
Ensimmäisenä uuden pakkauksen saivat Pirkka-sillit, jotka saapuivat kauppojen hyllyille toukokuussa. Muut tuoteryhmät seuraavat vähitellen perässä. Pakkauksia uudistetaan sitä mukaa, kun vanhat pakkaukset on ensin käytetty varastoista loppuun.
– Tämä on useamman vuoden projekti. Haluamme toimia uudistuksessa mahdollisimman vastuullisesti ja välttää turhaa pakkaushävikkiä, Taija Väre summaa.
Muistatko vielä nämä?
1986 Ensimmäiset Pirkka-tuotteet sinivalkoisella logolla ja hintatiedoilla tulevat K-kauppoihin.
2001 Pirkka-tuotteiden logon väri muuttuu punavalkoiseksi ja hintatiedot poistetaan tuotteista.
2010 Pirkka-pakkauksiin lisätään läpikuultava nauha. Logo muuttuu kirkkaanpunaiseksi.
2015 Pirkka-tuotepakkausten etuosaan tulee valkoinen, neliönmuotoinen alue, jossa näkyvät logo ja tuotteen nimi.
2024 Ensimmäiset uudistuneet Pirkka-tuotteet saapuvat kauppoihin. Fontti muuttuu ja tuotenimen tekstikoko suurenee. Pirkka-näkkileipien tuoteperheeseen saadaan uusi maku: Pirkka kaura-seesaminäkkileipä.
TIESITKÖ?
Jatkossa löydät valikoiduista Pirkka-tuotteista uudenlaisen GS1 2D -QR -koodin, jonka voit skannata älypuhelimella. Sen kautta pääsee lukemaan esimerkiksi tuotteen reseptiikasta, käyttövinkeistä, vastuullisuudesta sekä tuoteperheen muista tuotteista – myös englannin kielellä. Ensimmäiset uudet QR-koodit tulivat elokuussa Pirkka-kanatuotteisiin, jatkossa uusia koodeja tulee myös muiden tuoteryhmien pakkauksiin.