Kitkat vai nastat? Lue asiantuntijan vinkit valintaan
Kummallakin talvirengastyypillä on omat faninsa. Turvallisuustekijöistä tärkeimpiä ovat kuitenkin renkaan laatu ja oikeat ajo-olosuhteet.
Valitse talvirenkaat omien ajotottumusten mukaan
Ennen renkaiden ostoa kannattaa miettiä, missä ajaa ja millainen kuski on. Onko liikenteeseen pakko lähteä lumimyrskyssäkin? Ajatko paljon huonokuntoisia pikkuteitä? Oletko tottunut kuski, joka osaa ennakoida liikennettä vai vasta saanut ajokortin?
Harjaantunut kuski osaa paremmin huomioida kitkarenkaiden ominaisuudet jäisellä tiellä, vähemmän ajaneelle jykevämmän pidon tienpintaan ottava nastarengas on varmempi valinta. Vanhaan autoon, jossa ei ole uusimpia turvaominaisuuksia, kannattaa hankkia nastat.
Rengas oikeisiin olosuhteisiin
Pohjoisessa nastarengas on suosituin valinta, sillä se kulkee tasaisesti kaikissa keleissä. Talviajoon suunnitteltu kitka on hiljaisempi kuin nastarengas ja toimii parhaiten lumisella tiellä. Jäisellä pinnalla nastarenkaan jarrutusmatka on kitkarengasta lyhyempi ja sivuttaispito parempi.
Nastarengas nappaa tien pinnasta hanakammin kiinni. Suurempi vierivastus saa auton kuluttamaan hieman enemmän polttoainetta. Toisaalta talvisin auton kulutukseen vaikuttaa renkaita enemmän esimerkiksi se, onko moottori esilämmitetty vai käynnistätkö sen kylmänä.
Ikä on tärkeämpi kuin urasyvyys
Laadukas rengas on tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia, sillä auto lepää renkaiden päällä. Huonolaatuinen ja usein hinnaltaan erittäin edullinen rengas saattaa osoittautua jopa vaaralliseksi.
Kun rengas toimii oikein, sen kulutuspinta kuluu. Renkaan kulumiseen vaikuttaa eniten se, millaisilla tienpinnoilla ajetaan. Urasyvyyttä kannattaa tarkkailla, mutta sitäkin tärkeämpi mittari on renkaan ikä. Vaikka urasyvyyttä vielä riittäisikin, kuusivuotias rengas alkaa olla käyttöikänsä päässä. Vanha kumi kovettuu, eikä rengas toimi valmistajan suunnittelemalla tavalla.
Vaihda ja säilytä renkaat oikein
Voit ottaa kitkarenkaat käyttöön nastoja aikaisemmin ja pitää ne alla pidempään. Ympärivuotiseen käyttöön kitkat eivät kuitenkaan sovi. Jos et ole varma, miten rengas vaihdetaan, työ kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Renkaanpultteja ei saa jättää liian löysälle, mutta toisaalta pultteja ei kannata kiristää liian tiukallekaan. Silloin niitä ei välttämättä saa enää käsivoimin auki, jos rengas sattuu hajoamaan kesken matkan. Kiristä pultit valmistajan suosittelemaan kireyteen momenttiavaimella ja tarkista kireys noin sadan ajokilometrin jälkeen.
Säilytä renkaat puhtaina sisätiloissa. Säiden armoilla vanteet ruostuvat tai hapettuvat ja kumi hapertuu. Rengashotellissa renkaat säilytetään aina oikein ja niiden kunto tarkistetaan vaihdon yhteydessä.
Pro-vinkit antoi
varaosajohtaja Jani Lindgren, K-Auto