Lataa sähköauto sujuvasti
Sähköauton lataus voi olla ensikertalaiselle hämmentävää. Näillä vinkeillä onnistut!
1. Peruslataus vai teholataus?
Peruslataus 11 kW:n latausteholla kauppareissujen yhteydessä sopii parhaiten hybridisähköautoille, jolloin akku latautuu näppärästi ostostenteon aikana. Säännöllinen peruslataus kattaa tavallisesti autolla ajettavat lyhyet arkimatkat.
Täyssähköauton lataus hoituu helpoimmin yli 50 kW:n suurteholatauksella. Mitä suurempi latausteho, sitä nopeammin akku täyttyy. Suurtehoa kannattaa käyttää etenkin silloin, kun tyhjäksi päässyt akku pitää saada ripeästi täyteen tai akkua pitää nopeasti hieman täydentää.
2. Kuinka kauan lataus kestää?
Pakkasella sähköauton kulutus kasvaa, joten autoa tarvitsee ladata useammin. Ulkolämpötila vaikuttaa myös akun latausnopeuteen, sillä kylmä akku varaa energiaa hitaammin. Talvinen kylmä sää heikentää etenkin suurteholatauksen nopeutta.
Lataustehosta saa irti suurimman hyödyn, kun latauspisteelle saapuu mahdollisimman tyhjällä ja esilämmitetyllä akulla. Latausnopeus riippuu akun lämpötilan lisäksi myös auton tyypistä, lataustarpeesta ja latauslaitteen ominaisuuksista. Esimerkiksi jos täyssähköautoa lataa 100 kW:n suurlatausteholla noin puoli tuntia, latauksella saa yli 200 kilometriä lisää ajomatkaa.
3. Miten latausasema toimii?
Peruslatauspisteellä tarvitset oman latauskaapelin. Kun saavut latauspisteelle, kytke auto kaapelilla latausasemaan ja tunnistaudu latauslaitteella. Esimerkiksi K-Lataus-asemilla voit tunnistautua mobiilisovelluksella tai erikseen tilattavalla rfid-lätkällä, eli K-Lataus-tunnisteella, jonka voi kiinnittää vaikka avaimenperään. Lataus alkaa automaattisesti, kun tunnistautuminen on onnistunut ja latauskaapeli on kiinnitetty oikein. Lataus loppuu, kun irrotat kaapelin.
Suurteholatauspisteellä on kaapeli valmiina. Latauksen aloitus toimii samalla tavalla kuin peruslatauksessa, mutta lataus lopetetaan tunnistautumalla uudelleen.
4. Huomioi muut lataajat
Ruuhka-aikaan latauspisteelle saattaa olla tunkua. Viimeiset 20 prosenttia auton akusta latautuu hitaammin, joten on kohteliasta luovuttaa paikka seuraavalle, kun oma akku on noin 80 prosenttisesti täynnä.
Huomioithan myös, että kaupungissa yleiset latauspisteet ovat monille ainoita mahdollisia paikkoja ladata omaa sähköautoa.
5. Mitä lataus maksaa?
Hinta perustuu kilowattipohjaiseen laskutukseen. K-Lataus-asemilla rekisteröityneille asiakkaille peruslataus maksaa 0,22 €/kWh ja suurteholataus 0,33 €/kWh. Rekisteröitymättömiltä asiakkailta veloitetaan lisäksi euron aloitusmaksu.
Pro-vinkit antoi johtaja Iiro Määttänen, K-Lataus.