Niksi-Pirkka sticker

Miksi-Pirkka: K-ryhmä vastaa

Mitä sinä haluaisit kysyä K-ryhmältä? Selvitimme vastaukset ajankohtaisiin kysymyksiin.

MITÄ eroa on parasta ennen -päiväyksellä ja viimeisellä käyttöpäivällä?

Parasta ennen -merkintä tarkoittaa säilyvyysaikaa, johon saakka tuotteen on pysyttävä hyvänä, kun tuote säilytetään oikein. Tuote säilyy usein käyttökelpoisena vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin. Jos tuote näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalille, se on edelleen käyttökelpoinen.

Viimeinen käyttöpäivä -merkintä puolestaan kertoo ajankohdan, jonka jälkeen tuotetta ei saa käyttää. Viimeinen käyttöpäivä merkitään mikrobiologisesti herkästi pilaantuviin tuotteisiin, kuten tuore liha ja kala sekä muut tuotteet, joiden säilyvyyden parantamiseen ei ole käytetty esimerkiksi lämpökäsittelyä tai säilöntäaineita.

Vastaajana Timo Kivi, laatu- ja tuotekehityspäällikkö, Kesko

MITEN Pirkka-tuotteiden valmistajat valitaan?

Kun tarve tai toive uudelle Pirkka-tuotteelle herää, pyydetään eri valmistajilta tuotekehitysnäytteitä, joita Keskon asiantuntijat testaavat ja arvioivat. Joskus valmistajat saattavat myös itse ehdottaa tuotteitaan osaksi Pirkka-tuotesarjaa.

Siihen, mikä yritys lopulta valitaan Pirkka-tuotteen valmistajaksi, vaikuttaa moni asia. Kesko odottaa Pirkan ja muiden omien tuotemerkkiensä tuotteiden valmistajilla ja tavarantoimittajilla tietyt Keskon hyväksymät kestävän hankinnan sertifiointi- ja auditointijärjestelmät. Valinnoissa painaa myös raaka-aineiden ja valmistajan kotimaisuus.

*Vastaajana Taija Väre, päivittäis- tavarakaupan omista brändeistä vastaava, Kesko *

MIKSI Pirkka-lehti on loppunut kaupoista, kun olen sitä hakemassa?

Pirkka-lehti tavoittaa ison joukon suomalaisia, yli 1,6 miljoonaa. Varmimmin lehden saa itselleen, kun noutaa sen pian ilmestymisen jälkeen. Seuraavan Pirkan ilmestymispäivän löydät edellisestä lehdestä. Toivomme, että jokainen noutaa kaupasta vain yhden lehden, näin lehteä riittää paremmin kaikille lukijoille. Muistathan näyttää Plussa-korttia, kun noudat lehden. Saat sen silloin ilmaiseksi.

Vastaajana Sanni Jokinen, Pirkan päätoimittaja, Kesko

MITEN löydän rautakaupasta saman maalisävyn, joka minulla on jo seinässä?

K-Raudan maaliosastolta löydät mukaan otettavia värilastuja, joita voit vertailla kotona olevaan sävyyn. Jos saat irrotettua seinän huomaamattomasta paikasta maalinpalan mukaan kauppaan, myyjä voi katsoa sen sävyn värimittarilla.

Värimittarin kertoman mukaan voidaan luoda juuri oikean sävyinen uusi maali. On tosin mahdollista, että lopputulos ei vastaa aivan täysin kotonasi olevaa sävyä – tähän voi vaikuttaa esimerkiksi se, minkä kokoiseen maalipurkkiin sävy on sekoitettu ja onko maalin kiiltoisuusaste sama.

Hyvä vinkki on tietysti kirjoittaa aina muistiin ostettu värisävy, jotta samansävyisen maalin ostaminen myöhemmin onnistuu.

Vastaajana Timo Vanninen, tuotepäällikkö, K-Rauta

MIKSI oliiviöljyn hinta on noussut?

Oliiviöljyjen hinnat ovat nousseet, sillä viime kesän sato oli heikko Italiassa ja erityisen heikko Espanjassa ja Kreikassa. Kappalemäärissä myydyimmät oliiviöljymme ovat espanjalaisia oliiviöljyjä.

K-ryhmän myyntidatan mukaan oliiviöljyjen kulutusta on siirtynyt erityisesti rypsiöljyihin, jotka ovat pääosin suomalaista alkuperää. Rypsiöljyn raaka-ainehinnat ovat laskeneet, ja tuotteet ovat nyt edullisempia kuin aiemmin.

Asiantuntijana osto- ja myyntipäällikkö Sari Mäkelä, päivittäistavarakauppa, Kesko

MIKSI tummat viinirypäleet maksavat enemmän kuin vaaleat viinirypäleet?

Tummien ja vaaleiden viinirypäleiden hintaero muodostuu muun muassa siitä, että vihreää rypälettä viljellään tummaa enemmän, ja vaaleiden rypäleiden kulutus on usein tummaa suurempaa.

Tumman rypäleen viljeleminen on myös vihreää rypälettä haastavampaa, koska se on alttiimpi sääolosuhteiden vaihteluille. Se on herkempi vuorokauden lämpötilaeroille, jotta marjat saisivat tummemman värinsä. Tummien rypäleiden sadonkorjuu on myös hitaampaa ja sato pienempi.

Asiantuntijana tuotepäällikkö Antti Rautakorpi, Kesko

MIKSI K-kaupoissa on paljon nipputarjouksia, joissa alennuksen saa, kun ostaa useampia tuotteita?

Suurin osa Plussa-tarjouksistamme, yli 80 %, on yksittäistä tuotetta koskevia. Tarjousten kautta Plussa-asiakkaat säästävät keskimäärin yli 10 % ruokaostostensa kokonaissummasta. Haluamme myös joidenkin tuotteiden kohdalla tarjota etua asiakkaille, jotka ostavat useamman tuotteen kerralla.

Nämä edut kohdistuvat suurelta osin lapsiperhetalouksille, joilla ruokamenot ovat merkittävä osa kulutuksesta. Kehitämme jatkuvasti tarjousmallejamme, ja tässä työssä asiakaspalautteet ovat tärkeässä roolissa.

Asiantuntijana johtaja Toni Jarimo, K-Plussa

MIKSI kaupoissa soitetaan musiikkia?

Lähes kaikissa K-Citymarketeissa soitetaan musiikkia. Musiikkia valitessa otetaan huomioon muun muassa sen viihdyttävyys ja ilahduttavuus, sekä sesongit, vuodenajat ja kaupan asiakaskunta.

Oikein valittu taustamusiikki saa tutkitusti asiakkaat viihtymään kaupassa paremmin. K-Supermarketeissa ja K-Marketeissa kauppias päättää itse haluaako soittaa musiikkia vai ei.

Asiantuntijana markkinointipäällikkö Hanne Ylönen, K-Citymarket

KYSY MEILTÄ!

Saamme jatkuvasti asiakaspalautetta ja pyydämme kysymyksiä asiakkailta esimerkiksi Pirkka-lehden lukijatutkimuksissa. Voit lähettää oman kysymyksesi K-ryhmälle: asiakaspalaute@kesko.fi

JULKAISTU   2.6.2024KUVAT   Anu Mononen

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?