Sähköautoilun myytit – murra ne ennen kesäreissuja
Sähköautojen historia on vielä lyhyt, mutta niihin liittyvät myytit elävät vahvoina. Selvitimme, mitkä niistä ovat totta ja mitkä tarua.
Myytti: Sähköauton lataaminen kesälomareissulla on hankalaa.
TARUA Sähköauton lataaminen on kehittynyt vauhdilla viime vuosina. Pikalaturilla auton akkuun saa ladattua lämpimillä säillä 200–300 kilometrin ajoon riittävän sähkön puolessa tunnissa. Kylmällä kelillä akku latautuu hieman hitaammin. Latausasemien määrä lisääntyy jatkuvasti. Esimerkiksi K-Latausasemia on jo hieman yli 200:n K-ruoka kaupan ja K-Raudan yhteydessä. K-Lataussovelluksesta voi helposti etsiä lähimmät vapaat latauspisteet.
Myytti: Sähköauton toimintamatka on aina ilmoitettua lyhyempi.
TOTTA JA TARUA Akun riittävyyteen vaikuttavat eniten ajo-olosuhteet ja kuljettajan ajotapa. Jos ajat monta lyhyttä matkaa kovimmilla talvipakkasilla, auton toimintamatka saattaa lyhentyä. Esimerkiksi Volkswagenin suositun ID.3-sähköauton pisimmäksi toimintamatkaksi on määritelty 530 kilometriä, ja käytännössä se vaihtelee olosuhteista riippuen 340–530 kilometrin välillä. Toisaalta kesällä 80 kilometrin tuntinopeutta ajettaessa valmistajan ilmoittama toimintamatka voi ylittyäkin.
Myytti: Sähköautolla ei voi liikkua huonokuntoisilla mökkiteillä.
TARUA Pohjamuovi suojaa akustoa, eikä se vaurioidu sen helpommin kuin bensiini- tai dieselautonkaan pohja. Käyttövoimasta riippumatta auton maavara ratkaisee, kuinka röykkyiselle ja urautuneelle tielle sillä kannattaa mennä. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 -autossa maavara on täyteen kuormattuna noin 15 cm. ID.4 sekä ID.5 -malleissa se on pari senttiä enemmän.
Myytti: Sähköautoa ei saa ladata tavallisesta sähköpistokkeesta.
TARUA Sähköautoa voi ladata tavallisesta hyväkuntoisesta kotitalouspistorasiasta. Tällä akkuun saa ladattua yön aikana noin sadan kilometrin toimintamatkan. Säännölliseen lataamiseen suositellaan kuitenkin kiinteästi asennettua kotilatauslaitetta, jolla koko akku latautuu helposti täyteen yön aikana.
Myytti: Sähköautolla ei voi vetää peräkärryä.
TOTTA JA TARUA Osalla sähköautoista voi vetää peräkärryä. Sen sijaan esimerkiksi Volkswagenin ID.3:sta ei ole suunniteltu kuorman vetämiseen. Takavetoisen ID.4-sähköauton ja ID.5:n jarrullinen vetomassa on 1 000 kiloa. Autojen nelivetoversioilla voi vetää jopa 1 200 kilon painoista jarrullista peräkärryä.