Niksi-Pirkka sticker

Tiedätkö, miten banaani matkaa halki Suomen?  

Suomessa tavara kulkee kumipyörillä. Seurasimme Pekan ja Riston rekkojen matkaa Vantaalta Nuorgamiin. 

VANTAA, HAKKILA: KESKIVIIKKO KLO 12.15

Valtateiden kuningas. Sellaiseksi 34,5-metristä autoa täytyy kai kutsua. Sen pidempää rekka-autoa ei Suomessa voi ajaa. Rovaniemeläinen Pekka Ollila, 42, ohjaa keskittyneesti valtavan yhdistelmäajoneuvonsa kadulle K-ryhmän keskusvaraston terminaalista. Hieman aikaisemmin Ollila lastasi autoonsa muun muassa tomaattirasioita, leipää, juustoa ja tonnikalaa sisältäviä rullakoita, eikä vain niitä, vaan kaikkea mitä K-kaupat, koulut ja hotellit tarvitsevat eri puolilla Suomea.

– Tykkään ajaa kaikkia reittejä, minne tavara vain kulkee. Tämä oli sellainen tuurauskeikka. Osaanpahan sitten tehdä mitä vaan, kun on monessa mukana, Pekka Ollila kertoo matkan alkaessa kohti pohjoista.

PI11 24 Rekka pysty

Hän viihtyy ammatissaan, on aina viihtynyt. Ollila aloitti armeijan jälkeen elektroniikan opinnot Oulun yliopistossa ja teki samalla ajohommia. Sitten työ vei mukanaan. Nyt Ollila opiskelee insinööriksi töiden ohessa. Hän sattuu olemaan ihminen, joka haluaa aina oppia uutta.

– Tämä työ on sellaista hiljaisten miesten hommaa. Me viemme ne tavarat sinne kauppaan. Kun kaikki menee hyvin, meitä ei sen suuremmin huomata, eikä tarvitsekaan.

Hän tietää hyvin työnsä tärkeyden Suomen huoltovarmuudelle, sille, että kauppojen hyllyillä on ruokaa kaikille suomalaisille.

JYVÄSKYLÄ: KESKIVIIKKO KLO 15.45

Nelostie kulkee Lahden ja Jyväskylän keskustojen ohitse. Niihin Ollilalla ei olekaan mitään asiaa korkean kapasiteetin (HCT, High Capacity Transport)-yhdistelmäajoneuvollaan. Valtavan auton koosta saa käsityksen, kun tietää sen nielevän sisäänsä kahden pienemmän yhdistelmärekan kuljettaman tavaran eli kymmeniä tuhansia kiloja omenoita, tonnikalaa ja wc-paperia, esimerkiksi.

K-ryhmä kuljettaa päivässä 700 kuorma-autollista tavaraa K-kaupoille ja Kespron tukkukaupan asiakkaille. Matkalla pohjoiseen Ollila pysähtyy yleensä Äänekosken Hirvaskankaalla, hieman yli 300 kilometrin päässä Vantaalta. 45 minuutissa hän ehtii syödä ja tarkastaa auton. Mitään erityistä jaloittelua Ollila ei kaipaa. Autoakaan ei tarvitse tankata kesken matkan.

PI11 24 Rekka-2

– Tykkään ajaa yöllä, silloin saa olla omissa oloissaan. Välillä soittelen ajon aikana kavereilleni, joista useammalla on tämä sama ammatti. Joskus ollaan eri rytmeissä, kun toisella on jo alkanut pakollinen lepoaika ja toisen matka jatkuu.

Ilta alkaa hämärtyä rekan ikkunoiden takana. Autostereoista kuuluu Scorpionsin Wind of Change.

KEMPELE/OULU: KESKIVIIKKO KLO 20.45 – TORSTAI KLO 03.30

Logistiikkaterminaalissa Oulun lähistöllä Kempeleessä ilta ei hiljene, vaan kaikki pyörii kellon ympäri viikon jokaisena päivänä. Kempele on yksi Keskon logistiikan kymmenestä alueterminaalista ja osa kuljetusketjua, jonka kautta jaellaan ruokaa kaikkiin noin 1 200 K-ruokakauppaan ja 25 000:lle Kespron tukkukaupan asiakkaalle kouluihin, hotelleihin, huoltoasemille ja vaikkapa kuntien terveyskeskuksiin eri puolilla Suomea.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan logistiikan parissa työskentelee 5 000 miestä ja naista kuljettajat mukaan laskettuna. Pekka Ollilankin työpäivä jatkuu vielä. Kempeleessä Ollila aloittaa noin 150 rullakon siirtämisen rekka-autosta terminaalin varastoihin yhdessä Kempeleen alueterminaalin työntekijöiden kanssa.

PI11 24 Rekka lastaus

Terminaalissa he lajittelevat juuri tuodut rullakot niihin merkittyjen määränpäiden mukaan: kolme rullakkoa Nuorgamiin, kuusi rullakkoa Ivaloon, neljä Sodankylään.

Edellisenä päivänä Ollila ajoi saman matkan toisin päin. Hän käynnisti rekan aamuyhdeksältä Kempeleen terminaalissa ja sammutti auton Vantaalla illalla. Matkalla Ollila pysähtyi Keski-Pohjanmaan Toholammilla, jossa auto lastattiin täyteen lähdevesipulloja myytäväksi K-ruokakauppoihin. Kun pullot oli purettu keskusvarastolle, Ollila lopetti työpäivänsä Hakkilassa.

Ollilan hytissä istuimen takana on jämäkän näköinen vuode. Sen yläpuolella toisessa laidassa on mikroaaltouuni, keskellä autoa vuoteen alla jääkaappi. Sieltä löytyy matkaeväitä: jogurttia, smoothieta, lihapullia. Kahvia on myös jäljellä toisessa termospulloista.

– Kotoa lähtiessäni pyrin joka kerta ottamaan itse tehtyä ruokaa mukaan, yleensä jauhelihaa ja kasviksia. Sellaista, että nälkä lähtee.

Kun kaksikerroksisen yhdistelmäajoneuvon tavaratilat ovat tyhjiä, Ollila pysäköi auton Kempeleen terminaalin pysäköintipaikalle ja päättää työvuoronsa. Tämän yön hän nukkuu autossa ennen siirtymistä kotiin Rovaniemelle.

Samaan aikaan kun Ollila nukkuu, terminaaliin saapuu täysperävaunuyhdistelmää ajava Markku Tavajärvi. Hän lastaa autoonsa Suomen pohjoisimpiin kolkkiin Sodankylään, Ivaloon ja Utsjoelle menevät rullakot Nuorgamin päätepistettä unohtamatta. Matka 240 kilometrin päässä häämöttävää Rovaniemeä kohti voi alkaa.

ROVANIEMI: TORSTAI KLO 6.30

Rovaniemellä on Risto Kähkösen vuoro siirtyä täysperävaunuyhdistelmän rattiin. Markku Tavajärvi ja Kähkönen vaihtavat muutaman sanan. He ovat tehneet tällaisia peräkkäisiä työvuoroja jo kahdentoista vuoden ajan. Vuorotellen toinen hakee tavarat Kempeleestä ja toinen jatkaa matkaa Rovaniemeltä pohjoiseen.

– Kyllä tämä päivävuoro on parempi perheen kannalta, vaikka tykkäänkin ajaa yöllä. Yöviikoilla en oikein tee mitään muuta, ihmettelen vain ja olen hetken siinä perheen kanssa, kun hereillä ollaan yhtä aikaa, Risto Kähkönen kertoo.

PI11 24 Rekka-1

Tänä aamuna 48-vuotias Kähkönen on lähtenyt kotoa avopuolison ja kahden lapsen vielä nukkuessa ja ottanut edellisiltana tehdyt eväät mukaan. Tässä autossa on kahvinkeitin jääkaapin ja mikron lisäksi. Kähkönen käynnistää auton ja avaa radion ”että ei nyt aivan höperöksi mene tämä meininki”. Hän kertoo nähneensä pihallaan poron jo aamusta.

IVALO: TORSTAI KLO 10.30 – UTSJOKI: TORSTAI KLO 14

Tämä on Risto Kähkösen toinen reissu Rovaniemeltä viidensadan kilometrin päähän Nuorgamiin tällä viikolla. Kesällä tavara kulkee rekka-autoilla aivan pohjoisimpaan Suomeen kolme kertaa viikossa, talvisin kaksi.

– Täällä kun on huonot kelit, ne on silloin todella huonot. Tunturissa tuulee eri lailla kuin muualla, hän kertoo.

Rovaniemeltä kotoisin oleva Kähkönen on ajanut raskasta kalustoa yli 20 vuotta.

– Parasta työssä on oma rauha, kun kukaan ei ole tuijottamassa olan takaa. Ja onhan tärkeää sekin, että tällä työllä me varmistetaan, että ruoka riittää pohjoisessa.

Rekka-utsjoki

Ennen Nuorgamia Kähkönen jakaa tavaraa muun muassa K-Market Inariin, hotelli Utsjoelle, kylätalo-kahvila Giisáan ja lomakylä Valleen Utsjoella. Aikaisemmin Kähkönen jätti rullakollisia tavaraa Sodankylään.

Kaamanen–Utsjoki-väli on matkan hiljaisin. Sadan kilometrin taipaleella Suomi-neidon otsalla on vain vähän asutusta. Harvakseltaan tulee joku vastaan, ja joillekin tutuimmista nostetaan kättä. Kähkösen mukaan ruskan ihailijat ovat jo palaamassa takaisin etelään.

NUORGAM: TORSTAI KLO 15.15

Tuttujen tuotteiden matka Vantaalta on kauimmaisessa määränpäässään. Risto Kähkönen ajaa tottuneesti Kauppakeskus Nuorgamin takapihalle. Siellä sijaitsee muun muassa K-Market Nuorgam. Kauppias Arto Aurala ehtii vaihtamaan Risto Kähkösen kanssa vain muutaman sanan. Auralan kassatyöntekijä on kipeänä, ja kauppiasta tarvitaan asiakkaiden luona. Kähkönen on vienyt tavaraa Nuorgamiin jo silloin, kun kauppaa piti Auralan isä.

Rekka-nuorgam

Risto Kähkönen siirtää mehuja, näkkileipää ja tuorekurkkua sisältävät rullakot autosta kaupan varastoon ja pitää pienen tauon. Sitten alkaa paluumatka takaisin kotiin Rovaniemelle. Seuraavana aamuna hän noutaa autoonsa Inarinjärven ja Porttipahkan tekojärven kalaa, joka kulkee ensin kalatehtaalle Ouluun jalostettavaksi, sitten kalatuotteina muualle Suomeen.

– Ajan niin kauan takaisin, kun on ajoaikaa ennen kuin digipiirturi muistuttaa levosta. Sitten laitan auton tienposkeen ja käyn nukkumaan. Minä nukun hyvin, täällä on kaikki mitä tarvitsen.

Juttua varten on haastateltu myös Jyrki Tommista ja Jarmo Nikupeteriä Keskosta sekä Ari Kittilää kuljetusyritys NK-logistiikasta Rovaniemeltä.

Rekka kartta uusi

LISÄÄ SÄHKÖREKKOJA

K-ryhmän suunnitelmissa on lisätä päivittäistavarakaupan kuljetuksissa sähköautojen määrää asteittain noin 200 autoon vuoteen 2030 mennessä. Myös kaikkiin päivittäistavarakaupan logistiikkakeskuksiin rakennetaan lähivuosina raskaan kaluston latauspisteet.

Nyt latauspisteet löytyvät jo Tampereelta ja Seinäjoelta. Sähköautoja aiotaan lisätä myös ruoan verkkokauppatoimituksissa.

Lue lisää:

JULKAISTU   28.10.2024TEKSTI   Tanja RinkinenKUVAT   Juha Kauppinen ja Juho Kuva

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?