Miksi kännykällä maksaminen kannattaa?
Kilisevistä kolikkopusseista on otettu aimo harppaus nykypäivän maksamiseen. Voit hoitaa ostoksesi kaupan kassalla vaikka älykelloa vilauttamalla.
1. Millä tavoilla kaupassa voi maksaa?
Kortin ja käteisen lisäksi kaupassa voi maksaa älylaitteella, kuten puhelimella tai kellolla. Suomalaiset luottavat eniten perinteisiin pankkikortteihin – jopa 73 prosenttia suomalaisista maksaa ostoksensa tavallisimmin debit-kortilla. Toiseksi suosituin maksutapa on luottokortti, jota käyttää 11 prosenttia. Riihikuivaa käteistä puolestaan suosii noin kuusi prosenttia suomalaisista.
Myös mobiilimaksaminen on yleistynyt Suomessa viime vuosina. Suosituin mobiilimaksamiseen käytetty sovellus on ApplePay, jota käyttää viisi prosenttia suomalaisista. Muiden sovellusten, kuten Google Payn ja MobilePayn, käyttö on noin prosentin luokkaa.
2. Häviääkö käteinen kokonaan?
Suomalaiset käyttävät muihin Euroopan maihin verrattuna hyvin vähän käteistä. Koronan aikana seteleillä ja kolikoilla maksaminen väheni entisestään, sillä monet kaupat kannustivat asiakkaita maksamaan kortilla käteisen käsittelyn minimoimiseksi.
Vaikka käteisen käyttö on vähentynyt, se tuskin tulee häviämään kokonaan ainakaan lähivuosina. Käteistä tarvitaan vielä erityisesti pienissä putiikeissa. Kolikot ovat myös tärkeä maksuväline esimerkiksi lapsille, joilla ei ole käytössä pankkikorttia tai puhelinta.
3. Miten puhelimella maksetaan?
Mobiilimaksaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että lataat älypuhelimeesi maksusovelluksen, johon kirjaat maksukorttisi tiedot. Kun kännykässäsi on maksusovellus, voit käyttää puhelintasi maksuvälineenä pankkikortin tapaan.
Mobiilimaksaminen onnistuu kaikissa paikoissa, joissa myös lähimaksu pankkikortilla on mahdollista. Maksupäätelaitteen tunnistat lähimaksun tunnuksesta, kaarisymbolista. Maksua tehdessä tunnistautuminen tapahtuu esimerkiksi puhelimen kasvotunnistuksella tai PIN-koodin avulla. Eri puhelimilla ja pankeilla on käytössä erilaisia sovelluksia mobiilimaksamista varten. Esimerkiksi Android-puhelimissa maksusovelluksena toimii Google Pay, kun taas iPhonen käyttäjä maksaa Apple Payn avulla.
Android-puhelimen käyttäjälle Plussa-pisteet kertyvät maksaessa automaattisesti, kunhan puhelimeen on ladattu Google Payn lisäksi myös Plussa- mobiilikortti-sovellus. Jos sinulla on käytössäsi iPhone, muistathan vilauttaa fyysistä Plussa-korttia kassalla tai näyttää Plussa-viivakoodin sovelluksesta.
4. Onko puhelimella maksaminen turvallista?
Mobiilimaksaminen on turvallista, sillä se vaatii aina tunnistautumisen, kuten sormenjäljen, kasvotunnistuksen tai PIN-koodin syöttämisen puhelimeen ennen maksun suorittamista. Tämä turvaa sen, ettei esimerkiksi varastetulla puhelimella pysty kuittaamaan omia ostoksia.
Mobiilimaksaminen ei myöskään edellytä maksukortin näyttämistä kassalla. Kortin tiedot tallennetaan puhelimen maksusovelluksen sisälle, mikä vähentää pitkäkyntisten mahdollisuutta nähdä korttitietoja.
5. Mitä etuja puhelimella maksamisessa on?
Puhelimella maksamisen suurimpiin etuihin kuuluu se, että lompakko on aina siellä, missä kännykkäsikin on. Mobiilimaksaessasi sinun ei myöskään tarvitse huolehtia 50 euron lähimaksurajasta, sillä puhelimella voit maksaa kätevästi isompiakin ostoksia.
Puhelimen käytön etuja ovat myös maksamisen nopeus ja helppous: ostotapahtuma on suoritettu muutamassa sekunnissa, eikä sinun tarvitse laskeskella kolikoita kassalla.